Svenska RD-klubben
©Svenska RD-Klubben 2024-12-23 00:18 Välkommen: Anonym                                           Det finns 3 online just nu.
| Startsidan | Nyheter | Medlemmar | Bli medlem | Kontakta Oss | Länkar| Artiklar| Projekt |
| Logga in | Köpes | Säljes | Teknik | Träffar | Snack | Skicka in | Kalender

Kategori: Teknik Rubrik: RDRSRGV hybrid
Startad av: Peter
Kommentarmöjligheten stängd pga. ingen aktivitet på >en månad.
070122Peter7"För all del att du kan få en viss progressivitet men enbart genom fjäderns egenskaber " hmmm Med progrssivitet i detta sammanhang menas stötdämparns rörelse i slaget i förhållande till bakhjulets slag i vertikal led, dvs en progressiv fjädringsrörelse ger lite komprimering på dämparen i början på hjulets rörelse för att sedan öka progressivt genom hela rörelsen.

Om du nu ritar upp en liten skiss av min stötdämparinfästning så kommer du nog fram till att fjädrings rörelsen är progressiv utan länkage.

Sen om alla hojar som är bra där ute har länkage eller inte råder ju delade meningar om.

UNO GDM SOS racer som kör ifrån det mesta i klassen har inget länkage, Ducatis supermono har inget länkage
070122Anonym6HER VIL DU FØLGE GISLING RD - RGV PROJEKT www.rd-350.dk/gisling/gisling.htm
070122Anonym5yamaha-rd.dk/forum1/phpBB2/viewtopic.php?t=293



yamaha-rd.dk/forum1/phpBB2/viewtopic.php?t=251
070121Anonym4Hej, Kalle.

Det är en Aprilia RS 250 sving. Finns liknande på Suzuki RGV 250 91-92 som relativt lätt kan moddas att passa i en RD-ram, se byggbeskrivning på Dalton-Banden under Averells Saloon, under Garaget/Projekter, finns bilder samt ritningar,,och man behållar länkaget,,inte som denna.

Hej Peter : För all del att du kan få en viss progressivitet men enbart genom fjäderns egenskaber och inte alls på samma sätt som du kan med länkage var man ju tom kan få mindre(eller mer) prog, mot slutet på fjädringsrörelsen.

Att lätta hojar inte skulle behöva det, hållar jag inte med om,,och inte hellar tillverkarna av RoadRacing 125:or eller 250:or,,då alla har det,,även alla gat-hojar,,jaja,,förutom skittunga custom-mc,,men de räknas som lastbilar i min bok. ;-).

Klart att en RS 250 är trött på låga varv,,är ju en 250 med ca 60 hk,,vad hade du trott?

En 600:a är också lam under, säj, 7000, kan jag lova dig men de skall väl inte köras vid låga varv, eller? ;-)

Hälsningar Frostie.

Lättning av RD-ramen samt förstärkning(blev den så mycket lättare då på slutet) är ett måste dels är den vek och sen är den tung som ,,,.

070121Anonym3Tjena, Vad är det för sving? Fick den plats eller har du modefierat mycke? Kalle
070121Peter2Ramen är lättad 5 kg samt förstärkt så tror inte den är sämre än en RGV ramn nu.

Varför man gör en sådan grej, ja ja vet inte men har även en Aprilia RS 250 som ja tycker är lam i motorn så tänkte denna skulle bli roligare, progressivitet finns fortfarande du behöver inte ha länkage för att den ska vara progressiv, samt att progressiviteten är viktigare på en tung cyckel.
070121Anonym1Hej du. Jodå,,motorjobbet och sånt, såg ju bra ut,men varför envisas med att sätta på en massa bra grejor på en RD 350 ram,,,det är jo en skit-ram ;-),,och sen förstöra svinginfästningen med att ta bort den progressiva länken,,är ju tom sämre än original,,så hade ju RD 350 LC,,OLD-STYLE,,,verkligen!!!

Men annars så,,visst i en riktig ram,,som t.ex. RGV 250 eller i en RS 250 ram,,då hade det varit nåt,, och enbart använda motorn från YPVS:en, för den är helt ok.

Anser jag iaf, hälsar Frostie.
070121Peter0Vad tror ni om denna då:-)
s92.photobucket.com/albums/l31/apriliaman2006/

| Sajten använder Cookies. |