Svenska RD-klubben
©Svenska RD-Klubben 2024-12-23 00:23 Välkommen: Anonym                                           Det finns 3 online just nu.
| Startsidan | Nyheter | Medlemmar | Bli medlem | Kontakta Oss | Länkar| Artiklar| Projekt |
| Logga in | Köpes | Säljes | Teknik | Träffar | Snack | Skicka in | Kalender

Kategori: Teknik Rubrik: Munstykcen RD 500
Startad av: Anonym
Kommentarmöjligheten stängd pga. ingen aktivitet på >en månad.
070604Anonym7Kan ju vara så att efter kolrasen det har samlats olja i vevhus och rör, som tar lite tid att få bort. En liten tanke bara.

M-O-T-S
070603Anonym6Hmmm,går bättre och bättre ju mer jag kör,misständningen vid 5500 är borta.

Motar inte längre vid snabbt gaspådrag mellan 6 och 8000,kanske lite kvar men inte mycket,kanske räcker att köra in den ordentligt.

Ska ge den till 200mil innan jag gör något annnat.



Henrik
070529Anonym5Förgasarrengörningen och inställningen av flottörnivå var i samband med kolvbytet justerat enligt instruktion

till 24mm.

Har inte synkat förgasarna(om du inte menar att alla trottlar rör sig samtidigt då,det är fixat)

Finns det något sätt att kolla ypvsen utan att ha motorn igång?

Eller är det att varva och se när den öppnar?

Den öppnar och stänger,det vet jag,dock ej vid vilket varv,fungerade dock innan kolvbytet och jag har inte justerat något efter det.



Ska införskaffa lite tenn och gå lös på squishmätning vid tillfälle.



Henrik

070527Anonym4Ok. För att mäta squish gör följande:.

1:Skruva ur stiften.

2:Ta en ca 1.2 mm tjock bit löddtenn.

3:Stick ner löddtennet genom tändstifthålet ut till cylinderväggen och kicka försiktigt upp kolven så tennet trycks ihop mellan kolvens och toppen yttersta kant (Squishbandet).

kolla vänser, höger, fram och bak på varje cylinder, det optimala är 0.8-0.9 mm.Original så brukar det ligga bra mycket högre (1.2-1.4 i värsta fall)men innebär ju inte att en originalhoj går dåligt.Skillnaden i komp skiljer minimalt så det verkar vara ok.

Synkat förgasarna?

Testat med orginalfilter?

Mekade du med förgasarna i sammband med kolvbytet?

Ypvs fungerar som den ska?

Rätt flottörnivå? (24mm)

Mvh/ M-O-T-S
070527Anonym3Kolvar orginal,borr o,25 och 0,5.

Ej mätt sqish,hur?.

Jolly innan borr och så länge kolvarna var hela gick han fint.

Komp enligt min mätare(biltema)6,9hf 6,9vf 6,7hb 6,6vb ungefär,ingen bra mätare.

Vet ej hur exakt den är men inbördes föhållande är väl inom ramen iallafall.



Henrik
070526Anonym2Vad har du i kompression?

Har du mätt upp squishbandet?

Satte du på Jollyrören efter borrningen?

Originalkolvar eller andra?

Mvh M-O-T-S
070526Anonym1Kan tilllägga att jag har nya kolvar och borrat dom främre cyllarna,gjort rent förgasarna,ställt flotttörnivåerna komptestat och har endast ett par hg lägre på de bakre cyl än de nyborrade främre rengjort alla kabelanslutningar och kopplingsstycken från oxid.

Kommer inte på något mer enkelt fel det kan vara,kör för övrigt 2% tankblandat med urkopplad oljepump i väntan på pumprenovering.

Stiften är lite olika i färg,ljust ljusbrunt till lite mörkare men inget åt det vita eller svarta hållet och inget slagg på stiften.



Henrik
070525Anonym0Någon som vet hur mycket jag ska gå upp
i munstycke när jag hänger på jollys ock öppet filter?
Har lite motigt beteende vid 5500 och upp till 8000(misständer lite och motar vid snabbt gaspådrag) och tycker att det sista saknas,inte det där riktiga klippet efter 8000.
Eller några andra förslag på vad jag ska kolla?
Drar fint upp till 5500 annars,tänder rent och har bra ork.
Har bytt stift,tändkablar och hattar,har dock väldigt lågt motstånd i kablarna,endast 8,5 ohm om det kan ha en bidragande orsak?

Tackar på förhand
Henrik

| Sajten använder Cookies. |